Dramoghe

Spontaniteit troef

Posted on: May 15, 2006

"Oooh wat een mooie poes!"

Huh!?
Ik stond zaterdag in Gent aan de tramhalte te wachten op (jawel!) de tram toen ik ineens achter mijn rug deze uitroep hoorde. Ik draaide mij een beetje verbaasd om, want hoewel er in het kapsalon aan de tramhalte inderdaad altijd een of 2 prachtige katten achter het raam zitten, zijn er maar weinig mensen die effectief uitroepen hoe mooi ze die beestjes wel vinden.

De persoon in kwestie bleek een blonde mevrouw te zijn. Ze had een vrolijk gezicht, haar armen hingen vol boodschappentassen en ze staarde zeer verwonderd naar de kat achter het raam. En daarna naar mij. Maar dat dan iets minder verwonderd.. Waarna een gesprekje volgde.
Net zoals ik was ze op weg naar het station en omdat dat nog wel een eindje stappen was, besloot ze ook op de tram te wachten. Ondertussen babbelde ze opgewekt verder.
Toen we opstaptjen raakte ik haar kwijt, maar halverwege de rit zag ik ze verderop zitten kletsen tegen de jongeman naast haar.

Ik weet niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen, maar die mevrouw heeft echt indruk op mij gemaakt. Voordat ze voorbij kwam stond ik me te ergeren aan het feit dat de tram te lang weg bleef. Achteraf bleef ik me maar afvragen waarom mensen zo weinig tegen elkaar praten.
Ik was verbaasd toen ze me aansprak, misschien een beetje onwennig ook,.. (Wie spreekt nu zomaar een wildvreemde aan op straat, behalve dan om de weg te vragen?) Maar ik was vooral onder de indruk van de spontaniteit waarmee ze zomaar een gesprek begon.

Nu, twee dagen later, word ik er nog vrolijk van.
Dus bij deze: als je me ooit ergens tegenkomt, maakt niet uit waar, wanneer, of hoe ontevreden ik kijk.. Ik heb best wel zin in een babbeltje.

3 Responses to "Spontaniteit troef"

Klopt zou meer moeten gebeuren! Vooral als je met een paar mensen samen in een lift staat. Iedereen staat dan zo wat onwennig naar zijn schoenen te staren, zeker geen oogcontact. U kan mij meestal herkennen aan “goedemorgen/middag/avond” of aan de galante “Naar waar moet u?”. Ik veronderstel dat ik u zal herkennen aan de “wat een mooie poezen”? ;-))

En op weblogs spreken we elkaar allemaal aan alsof we malkanderen al jàààren kennen … de wereld zit raar ineen mevrouw.

@Pierre: een vrouw vragen waar ze heen moet als ze op het punt staat het toilet binnen te gaan, is niet galant. Niet. (o;

Aah, je hebt Pascalle Platel ontmoet?

Leave a Reply

