Dramoghe

Wembley

Posted on: May 31, 2006

Richard Osinga promoot zijn nieuwe boek via kleine stukjes op weblogs. Bij elke deelnemer valt een klein stuk van het boek te lezen. Hier mijn bijdrage:
wembley
Dit is fragment nummer 134 van het boek "Wembley" van Richard Osinga.

Ik heb me gewassen, ik heb mijn schone kleren aan en zit aan de keukentafel. Het is koud in huis en ik adem wolken uit. De kachels doen het niet; ze vonken wel maar de vonk slaagt er niet in het vuur aan te steken. Uren heb ik met koude knieën de knoppen ingedrukt gehouden.
Ik heb een halve dag gewerkt en ik heb nog energie, ik wil wat doen maar ik weet niet wat. Ik voel me rusteloos. Diop is er niet en Youssou ligt te slapen in ons bed. Ik ga de straat op, het is Kerstmis, het is feest. Er moet iets te beleven zijn buiten.
Hoewel het pas een uur of vier is, lijkt het nacht. De lantaarnpalen zijn aan. Het wordt nooit meer licht. Zelfs op het midden van de dag staat de zon laag en kan hij niet meer dan een miezerig straaltje produceren, als een oude man.
Jojo had altijd pijn bij het plassen. 'Dat krijg je als je oud wordt, jongen. Daar is niets aan te doen,' zei hij dan. 'Maar dan heb je in ieder geval wat te klagen, want voor de rest is oud zijn heerlijk. Je hoeft niets te doen, de dames komen op je af, de jongeren hebben respect voor je grijze haren en als je niet uitkijkt denken de mensen ook nog dat je wijs bent, alleen omdat al je vrienden inmiddels dood zijn.'
Er is niemand op straat, behalve een paar Marokkaanse jongens op brommers. De Nederlanders vieren hun feest binnen, alleen met hun familie. Ze hebben de gordijnen stevig dichtgetrokken. Voor een keer kun je niet zien wat er in de huizen gebeurt. Het feest is niet voor vreemden.
De jongens lachen en roken. Ze trekken hun schouders op als ze hun sigaretten aansteken om te voorkomen dat de wind de vlam van hun aansteker uitblaast.

Naar het beginDoe meeLees verder >>

(via)(ook)

3 Responses to "Wembley"

Amai, das vandaag precies wel in een stroomversnelling gekomen! Ik had dat een paar uur geleden via DS “En nu even ernstig” opgepikt, en toen zaten ze dus al aan 160 ..

wijlie hebbe 168 pijsk!

opeens deed iedereen da, dus ik dacht: VOLGEN!

Goed gedacht ;)

En zijn jullie al beginnen lezen ook?

Leave a Reply

