Dramoghe

Ben ik goed zot?

Posted on: June 26, 2006

Als ik zeg dat ik wil leren programmeren?

Op m'n ééntje? 

Voor de fun?

.

En dan misschien nog een vraagje: hoe begin ik daar zo aan?

22 Responses to "Ben ik goed zot?"

Nee.

Welnee.

Echt niet.

.

Gewoon doen, tutorials genoeg op internet! Wat had je graag “geprogrammeerd”?

(en ok, misschien lieg ik hierboven wel een héél klein beetje en zit er hier en daar wel een volmondige “JA!” tussen… :p)

Java? HTML? Javascript? Delphi?

Dat hangt er een beetje vanaf wat uw uiteindelijk doel is. Wil je web applicaties maken, of GUI apps in windows, of gewoon wat tooltjes om een aantal dingen te automatiseren voor jezelf…effe een overzichtje:

Perl: vrij makkelijk om te leren, veel modules beschikbaar die je kan hergebruiken, om programma’s mooi gestructureerd te houden is enige discipline vereist, maar verder heel plezant wegens de vrijheid die je krijgt (elk voordeel heb z’n nadeel: misschien is het wel beter om met een iets ‘strictere’ taal te beginnen als je wil leren programmeren)
Python: ietwat rare syntax als je C en varianten gewend bent, maar wel elegant en prima om bvb. rapid prototyping van apps te doen. Documentatie en tutorials zijn ook vrij goed.
Java: kan je alle kanten mee uit, heeft uitgebreide class library, garbage collection (zodat je je van de lowlevel details qua geheugen niet te veel moet aantrekken), etc etc. Je zal wel ook (een beetje) het OO-jargon moeten bestuderen, maar laat dat je niet tegenhouden.
C#: vooral geschikt als je .NET applicaties wil maken, vrij makkelijk te leren, maar soms is the devil in the details…

Naar tschijnt is de hoeveelheid programmeren omgekeerd evenredig met de hoeveelheid sex in uw leven. Dus ofwel hebt ge nu te veel sex in uw leven ofwel hebt ge euhm “merkwaardige prioriteiten” :D

Fred: not true. ;)

Perl: makkelijk te leren? Ik zou Perl niet aanraden als startprogrammeertaal voor een beginner. :D

Ik denk dat Visual Basic, C# of Java wel goeie startpunten zijn. Eigenlijk maakt het niet zo uit.

Ik denk dat ik maar eens begin met html.. :S

VB.Net en C# zijn denk ik de makkelijkste talen om in te springen, omdat je direct ook resultaten kan zien (ik start hier geen fanboy topic btw).
En zoals Java kan je ook van VB.NET en C# een gratis versie krijgen: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/default.aspx

Ik geef één tip: luister niet naar mensen die Oberon aanraden…

Lol P.i.R.h.o, dat zijn smurfen en die zijn zowiezo niet te vertrouwen :p

@dramoghe: HTML is geen programmeertaal :p

@ crowolf: Kweet, maar de rest klinkt me ineens te moeilijk :P
Ik had al een C# en php tutorial-ding voorgeschoteld gekregen, maar ik geraak er niet wijs uit.
Ghehe.

ik ben zelf geen programmeur.. en ik kan u dus niks aanraden. maar ik weet wel dat ge heel wat fun zou hebben door eens (bv. in wordpress) met de php & css te prullen. dat is niet echt programmeren, maar het is wel aardig tijdverdrijf ook.

De programmeertaal doet er niet toe: wie kan programmeren in één taal, kan in principe programmeren in alle talen. Het is alleen een kwestie van de syntax te leren (kennen).
Ge moogt altijd vragen stellen als ge er hebt!

Eens g’er mee weg zijt kan het wel leuk zijn (o: en idd best beginnen met html … eens ge daar wat mee weg zijt gaat het richting uw openbare bib voor het boek “leer Visual Basic in 30 dagen” ni echt een vereiste om aan webprogrammatie te beginnen, maar wel een handig opstapje. Ben er zelf overigens nooit deftig opgeraakt (o:

Aaah, maar prullen met CSS en PHP, daar moet ge ni voor kunnen programmeren he … daar moet ge alleen maar voor kunnen kopiëren en plakken (o:

@Lou, “CSS en PHP moet ge nie voor kunnen programmeren”?
Enfin, ge hebt gelijk da het nie s’werelds moeilijkste dingen zijn.
Ik heb zelf enige ervaring in VB.Net, ASP en ASP.Net, en ik denk dat voor het onderhoud van een wordpress blog, en je zo af en toe eens iets moet aanpassen in code van een plugin of zo, dat enige ervaring programmeer ervaring dan toch geen overbodige luxe is.
Enfin, kwestie van de basisbeginselen toch een beetje onder de knie te hebben…

btw, Dramoghe, effe reality check : Is het nie vakantie voor u? Zijt ge het nu al zo beu da ge weer iets nieuws wilt beginnen leren? ;)

@ Gryphin: Jawel jawel, vakantie voor mij. Maar leren is toch altijd leuker als het niet echt hoeft é.

Soit, gisteren heb ik html geleerd *grijns*
Eens zien waar ik me morgen zal op toeleggen..

Als ik het goed heb begrepen.. eerst Visual Basic?

Hangt ervan af wa uw doel is he, zoals hier boven reeds ergens gezegd is.
Wilt ge met wordpress en zo spelen, dan hebt ge met html al een eerste stap gezet, en is de volgende php en css.
Wilt ge toepassingskes en toolkes maken lijkt VB.Net mij geen slechte keuze, maar dan hebt ge visual studio nodig natuurlijk.

Nu zeg ik dat VB.net geen slechte keuze is, maar das natuurlijk omda da de winkel is waarin ikzelf wa thuis ben.
Iemand anders zal je ongetwijfeld iets anders aanraden.

just my 2 cents…

btw, je hebt gelijk, ik moet voor het werk ASP.Net leren, maar voor mezelf zit ik me met php bezig te houden…
Wat niet echt hoeft, is leuker om te leren idd ;)

Dat ziet er mij hier zo ingewikkeld uit ! Ik ben hier nieuw en zou graag een beetje uitleg krijgen over het inrichten van deze weblog. Amateurs ?

Waarom geen Oracle PL/SQL? Heeeeerlijk sec en onsexy :)

Tip: http://www.zeus.ugent.be -> publicaties.

Daar staan interessante cursussen. Je kan beginnen met de html/css cursus om (statische) websites te leren maken. Nadien kan je de php cursus volgen om het geheel wat dynamischer te maken.

Leave a Reply

