Dramoghe

Dagboek van een geisha

Posted on: August 11, 2006

Het boek, niet de film. Gisteren uitgelezen.

Eigenlijk was het alweer maanden geleden dat ik nog een boek had gelezen dus ik dacht dat het ook minstens een maand ging duren voordat ik het zou gelezen hebben. Maar neen hoor, na amper een weekje mag ik alweer op zoek naar nieuw leesvoer.

Maar eerst toch nog even ‘Dagboek van een geisha’ aanraden.

Het verhaal brengt je in Japan en de vrij onbekende wereld van de geisha’s. De gebeurtenissen en karakters zijn levendig beschreven. Het leukste en meest interessante om te lezen is het deel dat haar opleiding als geisha beschrijft, als ze de kunst leert een kimono te dragen, de speciale make-up te dragen, de sake te schenken en tenslotte haar maagdelijkheid kwijt te raken aan de hoogste bieder.

Nu vraag ik me natuurlijk wel af of de film ook een beetje meevalt..

10 Responses to "Dagboek van een geisha"

‘k Heb de film een tijdje geleden gezien. Hij valt op zich wel mee maar is nu ook niet zo uitzonderlijk eigenlijk.

Er komen een aantal ongelofelijk mooie beelden in voor die me een beetje aan de Sofia Coppola-films deden denken.
Wat er mij echter uitermate aan stoorde, was dat ze de acteurs verplichtten om Engels te spreken terwijl dit niet hun moedertaal was. Het maakte het geheel een beetje fake en zo.

Ik agree met Onnozelaar. Heel veel mooie beelden van het Oosten en op zich ook wel een mooi liefdesverhaal, maar niet meer dan dat.

volgens mij zal de film dik tegensteken als je het boek gelezen hebt waarin je zelf een film van gemaakt hebt in je gedachten…

niettemin denk ik lekker lege-tv-avond vullend…
er zijn veel betere poetische aziatische films op de markt.

Volgend boek: de alchemist van paulo coelho?

@ K.: Bedankt, ik heb het op m’n lijstje gezet!

Ik heb het boek hier al jaren liggen, ongelezen. Ik zal er eens aan moeten beginnen! :)

Ik heb het in’t engels gelezen, zeg maar verslonden: ‘k heb het zo goed als uitgelezen op een vlucht van Singapore (waar ik het gekocht had) tot Brussel (via Londen).

‘t is een prachtig boek. Ik heb wat schrik om de film te zien, kwestie van de magie van het boek niet te doorbreken…

@ wereldkeuken: zeker doen, het is de moeite!

@ inferis: inderdaad, daarom dat ik eerst even wilde weten of de film de moeite waard was. blijkbaar is het niet echt een aanrader.

ik heb het boek gelezen en vond het echt een SUPER mooi verhaal, alles is heel duidelijk uitgelegd en ik vind dat de schrijver het goed voor elkaar gekregen heeft om het zo te schrijven dat het net is alsof de persoon het je rechtstreeks verteld.

de film heb ik echter daarna nog bekeken en deze viel me tegen, in mijn fantasie was alles toch iets anders maar dit is niet het eerste boek wat niet zooo goed verfilmd is. toch?

conclusie: lees het boek voordat je de film gaat kijken!

Leave a Reply

