Dramoghe

Over paella, draadloos internet en opstandige vaders

Posted on: September 7, 2006

Na m’n laatste herexaampje heb ik Gent voor enkele dagjes achter mij gelaten.
Ik was doodmoe en ik was benieuwd naar mijn mama haar ‘feestmaal-speciaal-voor-mij-omdat-ik-naar-huis-kwam’. Ik was bijna in slaap gevallen op de trein, maar toen ik dacht aan de mensen die je zitten aan te staren was ik ineens klaarwakker. 
Mama had paella gemaakt; en dat heeft zeer goed gesmaakt.
Papa had voor zijn verjaardag een laptop uitgekozen (een Toshiba, klinkt mij als Jabanse bucht in de oren, maar wat weet ik daar nu ook van) en die moest ik natuurlijk eerst even testen. 

Ondanks dat het scherm nogal vreed blinkt, de printer er niet kan op aangesloten worden (niet de juiste uitgang) en ik niet met zo’n touchepad kan werken, heb ik hem trouwens voorlopig goedgekeurd. Het enige wat nu nog ontbreekt is draadloos internet..
Ik zou eigenlijk eens moeten rondneuzen naar informatie, want buiten dat je ermee op internet kan zonder kabeltje weet ik er niets van. Wat je ervoor nodig hebt, hoeveel het kost, welke beveiliging er op je computer moet, of het echt waar is dat die beveiliging je verbinding enorm vertraagt.. Was ik maar geboren als computer-nerd..

Omdat ik thuis al na twee dagen te maken kreeg met opstandige vaders met neiging tot modem-kidnappen, ben ik intussen alweer naar Gent verhuisd. Of toch voor een paar daagjes. 

6 Responses to "Over paella, draadloos internet en opstandige vaders"

Boh, draadloze wifi-router gaan halen, aansluiten, beveiliging configgen en hoppa!

Die beveiliging vertraagt trouwens niet overdreven veel, hangt ervan af welke je neemt: WEP of WPA.

Een Toshiba is nochtans wel kwaliteit, maar mij krijg je draadloos internet niet meer verkocht. Heeft ook wel met het gebrek aan service van mijn provider te maken. Maar je hebt toch een onstabiele verbinding en afhankelijk van hoe ver je antenne staat van je laptop wordt dat alleen maar erger.

Die onstabiele verbinding is natuurlijk niet zo erg als je ‘gewoon’ surft. Dat je dan eens af en toe een onderbreking hebt, dat vertraagt hooguit eens een nieuwe pagina. Maar als je bijvoorbeeld online speelt of video’s bekijkt wordt het wel erg vervelend.

En ja, vergeet je draadloos netwerk niet te beveiligen of je buren genieten mee van je abonnement.

Xixarro

@xixarro: als je zelf een routertje gekocht hebt en inplugt, is het normaal dat je ISP weinig service geeft. Ze kunnen je even goed uitleggen hoe je Windows opnieuw installeert: dat is hun taak niet. Als de verbinding tot aan je huis goed werkt, is dat voldoende. Als je dan zelf brol koopt om aan die aansluiting te hangen, dan is dat jouw probleem. Als zij je een draadloos toegangspunt met de modem en aansluiting meegeleverd hebben, zou je uiteraard wel op wat meer support mogen rekenen.

@Charlo: Beveiliging kiezen? WEP gebruik je gewoon beter niet, da’s niet veel beter dan geen beveiliging. Neem maar meteen WPA. Als je toch voor WEP zou gaan, hou dan rekening met dergelijke situaties en mogelijkheden: http://peterdedecker.net/blog/index.php/2006/05/13/gratis_draadloos_internet_in_bijna_heel_

Met zo’n touchepad werken leer je wel ;) Ik heb het ook moeten leren en ik kan er redelijk goed mee overweg. Ik heb wel een muis aangesloten op mijn laptop, want mijn pols begon zeer te doen van dat touchpad ;)

@ peter: ik heb mijn wireless-brol bij hen gekocht. De service is zelfs zo geweldig dat ik mijn eigen paswoord niet weet. En ik weiger nog maar eens te bellen. Hooguit stuur ik nog één brief – om te zeggen dat ik van provider verander ;-)

offtopic: hitchhikers guide to the galaxy! supercool :)

Leave a Reply

