Dramoghe

Vraag

Posted on: September 19, 2006

Als je harde schijf vol staat, gaat je computer daar dan trager door werken?

14 Responses to "Vraag"

Ok, ik meen me deze info te herinneren van enkele jaren geleden, maar sta niet echt in voor het al dan niet correct zijn ervan:

Ja, want de PC schrijft tijdelijk dingen op uw HD weg, en kan nu niet zoveel meer wegschrijven (een heel klein beetje zeker van deze info, als swap files nog ‘bestaan’, ik had er vroeger soms van +800mb op een hd van 20 gig, viel me zwaar tegen, doch te laatste tijd geen last meer van gehad, maar dat kan ook zijn omdat ik nu disk space met de hopen heb. ;))
en verder schrijft de pc, zeker nu hij geen plaats meer heeft, de dingen nogal wanordelijk weg, dus moet uw pc over de hele schijf zoeken om de stukjes data bijeen te schrapen, defragmenteren kan hier helpen (al weet ik ook niet of dat nog wordt gedaan) (wiki zegt dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Defragmenteren)
Ja, want doordat je disk volstaat staan de dingen ook kriskras door elkaar waar dat er nog een beetje plaats was.

Ok, duidelijk een zware constructie fout in m’n tweede paragraaf, maar u snapt het wel. =)

Swapfiles bestaan inderdaad nog, en het beste is om daar een aparte partitie van een dikke 5gig voor aan te maken. Gesteld dat je die ruimte kunt missen natuurlijk.

Ben niet 100% zeker, maar ik geloof dat de benodigde ruimte voor een swapfile optimaal 1 à 2maal het aantal megabyte ram bedraagt. Meer is nooit slechter natuurlijk.

Antwoord: ja.

Uitleg: zie boven :P

Je computer wordt niet alleen trager van veel files (foto’s, docs, mp3s,..) op de harde schijf, ook programma’s (MSN, dreamweaver, photoshop, adobe pdf, …) zorgen voor een aanzienlijk tragere start.

Oplossingen:
>defragmenteren (moet iedereen af en toe eens doen)
>partities maken
>externe harde schijf

Ze heeft toch al een lief, waarom doen jullie nog zoveel moeite?

Tom, you just made me laugh :D

@ Iphi: thank you very much

@ Charlo: en hoe maak je dan zo’n aparte partitie?

@ Tom: Hoe is het nog met de appendix? :P

Met uwen disk management van windows bv.

Maar dan wel niet op een volle schijf doen hé.

Geen flauw idee hoe het met dat kutorgaantje is, maar met mij gaat het al beter hoor.

@ Tom: Dat merkte ik eigenlijk al een beetje aan je commentaar ;)
En al terug in Belgiëland?

Ik ben al sinds gisteren terug in dit land met zijn luxehospitalen en ondankbare inwoners ja. En ik blijf hier, als je dat maar weet.

Indien je een nieuwe partitie wil op een reeds gepartitioneerde schijf => Partition Magic

@ P: Hebt gij wifi? Of kunt gij wifi detecteren?

Leave a Reply

