Dramoghe

En een rappen ook al!

Posted on: October 8, 2006

Wachtkamers zijn de ideale plaats om mensen te bekijken en bestuderen.

Toen ik zaterdagmorgen wat te vroeg was voor mijn afspraak bij de tandarts, zat de wachtzaal daar net niet vol. Het was maar een klein zaaltje, er zaten 2 meneren en een jongetje. En ik.


Meneer één zat alleen in een tweezitzetel en aangezien het plaatsje naast hem het enige was dat nog vrij was, had ik mij daar geïnstalleerd. Hij schoof helemaal naar het uiteinde.

Nee ik stink niet.

Het jongetje, ik denk dat hij een jaar of acht was, had wat schoolboeken meegebracht die hij mooi op de vloer had uitgestald. Hijzelf zat onderuitgezakt stripverhalen van Suske & Wiske te lezen.

Meneer twee zat tegenover mij.

Op een tafeltje lag een stapel stripverhalen en tijdschriften, maar toen ik binnenkwam was alleen het jongetje aan het lezen. Er werd dus heel wat heen en weer gekeken.

“Goeiemiddag.”
Meneer twee glimlachte.
Ik glimlachte terug.
Ik keek naar meneer één.
Meneer één keek vlug weg en greep een tijdschrift van de tafel.
Meneer twee volgde zijn voorbeeld.
Ik keek in meneer één zijn boekje. Hij draaide het van me weg.
Ik keek verbaasd naar zijn gezicht. Hij hield z’n ogen stijf op de foto’s gericht.
Ik keek naar meneer twee. Die was de Libelle aan het lezen.
Huh?
Ik keek naar het tafeltje. Er lagen alleen boekjes à la Libelle, Elle, Evita, Goed Gevoel, ..
Meneer twee bladerde al glimlachend door het boekje.
Meneer één had intussen al vier boekjes zenuwachtig doorbladerd.
Ik keek een beetje naar buiten. De zon scheen. Er lag een kat te kronkelen op de vensterbank. Er fietste een omaatje voorbij met twee boodschappentassen aan het stuur van haar fiets. Ze zigzagde nogal.

De deur van de praktijk ging open en een ander jongentje stak z’n hoofd om de deur.. “Papa?”
Meneer één sprong recht en trok een sprintje richting praktijk. Het jongetje, blijkbaar z’n andere zoontje, slofte er achteraan.

Ik dacht eerst dat meneer één een tandartsfobie had en daarom verkoos om in de wachtkamer te wachten in plaats van ‘binnen’ bij de tandarts. Als ik en mama (of m’n broer ofzo) samen een afspraak hebben, wachten we namelijk gewoon allemaal binnen. Het is daar warmer, er staat een redelijk indrukwekkend aquarium, je hebt een mooi uitzicht op de binnentuin en er staan zeteltjes die veel comfortabeler zijn dan die in de wachtzaal.

Maar meneer één had geen fobie. Hij kende mijn tandarts (mevrouw de tandarts overigens) zelfs persoonlijk. Hun kinderen zaten samen in klas. (Niet dat ik stond af te luisteren, maar dat was gelik nogal redelijk duidelijk toen ze afscheid namen zo.)

Anyways, voordat meneer één de deur van de praktijk achter zich had kunnen sluiten, rende meneer twee er achteraan. Mét zijn Libelle.

“Wat krijgen we nu?”, dacht ik bij mijn eigenste zelf. Het was namelijk al 10u10 en ik had een afspraak om 10u en bovendien een megabelangrijk gesprek net na de middag, dus ik werd al zenuwachtig. En ik heb iets tegen voorkruipers ook.

Maar meneer twee was geen voorkruiper, hij kwam gewoon een briefje afhalen. En toen hij dat gedaan had kwam hij de Libelle terugleggen.
Hij keek naar mij en glimlachte. “Ik ben een snellen é”. Hij knipoogde.
Ik lachte. “En een rappen ook al!”. Ik weet ook niet waar ik dat antwoord zo snel vandaan haalde.
Hij lachte. “Daa-aag”. En toen hij langs het raam passeerde zwaaide hij nog even.

6 Responses to "En een rappen ook al!"

Gij zit gewoon mannen te verleiden in de wachtzaal van de tandarts :p

Ik heb niets gedaan ikke.

die zijn dag was ook gemaakt…

Damn, ik wou dat ik zo vroeg ‘s morgens ook van die complimentjes kreeg :P

En wàs het een snellen? :D

Bajaat. Voor zijne leeftijd :P

Leave a Reply

