Dramoghe

Altijd een beetje reizen

Posted on: January 25, 2007

Stoptreinen zijn fantastisch. Vooral als je tijd hebt, zoals bijvoorbeeld op een zonnige winterdag na een succesvol examen. Gent – Brugge.

Lekker warm achter de ruit, de zon prikt een beetje in m’n ogen, de mensen om me heen zitten te soezen en buiten het geluid van de trein zelf (duh!) en het ristelen van papier is het stil in de wagon.
Ritselend papier van het enorm dikke boek van de mevrouw met de knalrood gestifte lippen en pikzwaard haar. Lelijk als de nacht, dat wel, maar toch een zeer indrukkendwekkende madam.

Tussenstop twee. Landegem. De trein kreunt en steunt en puft en zucht en blijft een halve minuut stilstaan. Niemand stapt af. Niemand stapt op. De trein zet zich met een schok terug in beweging.

De zon is plots verdwenen en als ik naar het voorbijtrekkende landschap kijk zie ik dat alles wit is. Sneeuw!

Spelende kindjes op het volgende perron. Een mini-sneeuwmannetje hebben ze gemaakt. Mini, want zo indrukwekkend dik is de sneeuwlaag niet.
Zou er thuis ook sneeuw liggen? Vanmorgen lag er toch niets?

Bellem is witter dan wit. Sneeuw zo ver ik kan kijken. Zelfs geen voetstapjes op het perron. Zouden hier eigenlijk meer dan twintig huizen staan?

De gracht die langs het spoor ligt is bevroren.. gesmolten.. bevroren..

Vlak voor Aalter is de bestuurder van een gele sportauto in de berm gereden. De serieus steile en bevroren berm. De neus van zijn wagen is een flink stuk korter geworden.

Ik leun achterover en sluit m’n ogen. Plots is het zomer. Ik zit op een terrasje met een grote dame blanche met chocoladesaus en.. *** Boemeltreinen zijn fantastisch maar ze remmen soms nogal bruusk.

De mevrouw met de rode lippen en het zwarte haar stapt uit. Als de trein vertrekt zwaait ze nog even – ik moet leren onopvallender staren – en ik zwaai terug.
Meeting people is easy” zouden ze bij Radiohead zeggen. En ze hebben gelijk. Radiohead heeft overigens altijd gelijk.

Tijd voor een soundtrack bij het landschap! Ik steek de oortjes van m’n mp3-speler in m’n .. euh .. oren. Oostkamp = 15 Step (Radiohead). Brugge = Tracy Chapman. Eindbestemming bereikt. M’n humeur heeft er deugd van gehad.

De trein, das altijd een beetje reizen.

15 Responses to "Altijd een beetje reizen"

Dat succesvol examen, dat is garanti door mijn positieve vibes tijdens het overlezen, en al. Zeg maar danku! :D

Dankuwel allerbeste vibes-uitsturende Greet!
Ik zal morgen ook wat positieve vibes proberen uitstralen ;)

Hé. Ik wil ook sneeuw! :(

Fijn station he, daar in Landegem.

@Dramoghe: Welcome to my two hometowns: Aalter & Bellem.

Daar waar het altijd een beetje vakantie is!

Nee serieus, ik ga over twee weken skiën en moest mijn skis nog eens uitproberen. Had daarom voor één namiddag sneeuw besteld!

en by the way, bellem heeft meer dan 20 huizen, maar het station ligt op de buitenrand van het centrum. Vandaar dat je niet zoveel huizen ziet…

Zalig geschreven! ‘K zat precies mee in die wagon :)

ik ben zelden zo lyrisch als ik op de trein zit zoals dezen ochtend toen ik dacht da tmijn ochtnd humeur tot in de namiddag zou duren…
trein gent-brussel reed aan amper 50km/u…en stuk voro stuk gingen om de zoveel tijd de lichten uit en zaten w in brussel in den donkeren…
ik word er agressief van, ik heb wat pendelaars van de tappen geduwd en gesmeten, voroal die idioetn die op de roltrap stil blijven staan…
en ik heb een zere teennagel :s

Stop 1 aka Shermi city was niet indrukwekkend genoeg om vermeld te worden ? Of schiet uw observatievermogen pas in gang na 12 minuten?

@ cloink: verhuizen hé ;) of op skivakantie gaan.

@ orcius: knippen die teennagel!

@ shermi: Ik had mijn stylo toen nog niet gevonden denk ik.. Excuses!

Ha, wat ‘n chill-tekst zeg. Dat examen moet echt héél goed geweest zijn :) .

Wat schrijf jij mooi.
Hier kan ik boeken van lezen!
Proficiat met je geslaagde examen.

Groetjes en prettig weekend

Tof hé als landschap en muziek op de MP3 op bepaalde momenten samenvallen. Precies een soundtrack

Leuk stukje en zeer herkenbaar. Boemeltreinen, zaaaalig. Soms toch. Als ik weet dat ik tijd zat heb. ;)

Radiohead had trouwens enkel die keer dat ze zichzelf een kutband genoemd hebben gelijk. Of nee, dat was ik.

Leave a Reply

