Dramoghe

vraag twee

Posted on: June 19, 2008

Het ziet er naar uit dat ik binnenkort op zoek zal moeten naar een nieuwe laptop. Mijn ouwe beestje is intussen al zijn tweede leven bezig, maar ik vrees dat zijn einde nabij is.

Dus, computernerd overal ter wereld ten lande, wat voor ding moet ik mij kopen? Wat is er ‘good stuff’ tegenwoordig. Wat moet er allemaal op? En wat moet er vooral niet op? En is dat ook nog een beetje verkrijgbaar in een betaalbare versie alstublieft vaneigenst dankuwel?

10 Responses to "vraag twee"

* Moet het draagbaar zijn, of dient het om in huis mee rond te zeulen?
* Is batterijleven een belangrijk punt? Voor als je hem dagelijks twee uur in de trein wilt gebruiken, bijvoorbeeld?
* Wat is uw huidige schermdiameter, en moet het groter of kleiner zijn of is dat juist goed?
* Wil je veel entertainmentopties, of liever pure kracht? Of allebei?
* Wat is het budget?

Algemeen advies, zoals ik het zie:
* Geen glossy displays als het kan. Staat vol vingerafdrukken en is ambetanter om op te kijken dan gewoon mat.
* Entertainmentopties zijn niet veel waard. Ik heb ‘dolby digital live’ speakers in de laptop, en die klinken nog altijd crap. Ga voor kracht.
* Uitgebreide garantie kost niet veel extra maar bespaart u een pak miserie. Bijvoorbeeld dell, voor een redelijke prijs heb je next business day on site garantie, dus de volgende dag probleem opgelost of vervangtoestel.
* Mijd mediamarktdeals. Meestal zijn dat vorige generatie notebooks waarvan ze een stock hebben opgekocht, en het klinkt beter dan het is.

Ik zou je dat merk met dat appeltje op aan raden. ;-)

Wat is je budget, hoe draagbaar moet het zijn, en wat vind je zelf belangrijk?

Zelfde vragen als Frank eerst. ;)

Dat appeltje is zwaar overrated imho.

Blijf weg bij consumerbrol zoals acer, fujitsu en medion

zoek u bij voorkeur een laptop uit de businessreeks van hp, dell of lenovo. Asus dingen zijn ook wel goed. Zoals Tom zegt: betaal iets extra voor garantie, het zal uw leven veraangenamen als ge stukken hebt (leve next businessday on site garantie :d)

enne, wat marnik zegt is ook waar ;-)

In reactie op Tom: laat je bij Dell niet vangen bij het kiezen van de garantie. Standaard bieden zij één jaar on-site garantie aan. De wetgeving verplicht hen echter twee jaar te geven, dus een “optie extra jaar” moet je in principe nooit nemen (betalen).
Uit ervaring weet ik bovendien dat ze ook het tweede jaar on-site komen, zelfs al heb je dat niet expliciet besteld. Ze verdoezelen dat als “normaal doen we dat niet, maar voor u, als speciale klant” maar eigenlijk zijn ze er juridisch toe verplicht.

Ik sluit me ook aan bij de mening “ga voor business laptops”, alhoewel ik momenteel een Acer heb die al drie jaar dienst doet zonder hardwareproblemen. Bij Apple pc’s heb ik het gevoel dat je deze enkel koopt als je ze echt nodig hebt, niet als je een computer zoekt standaard kantoor-, thuis- of studeergebruik. Zwaar overrated is misschien wat cru, duur voor wat je kan krijgen in een andere laptop zou ik eerder zeggen.

Wat Dell betreft: mijd de Vostro laptopreeks. Via via heb ik gehoord dat deze toestellen wel goed zijn voor hun prijs, maar zeker niet zo stevig als de Inspiron, Latitude of XPS modellen.

Ik zou een Appletje kopen. Als je voor pc gaat, zou ik Acer vermijden en bijvoorbeeld gaan voor Dell.

Mijn laptop (Acer) heeft het na amper een jaar en een half begeven. Ik ga nu voor een iMac, duurder, maar betere kwaliteit.

Foei Wesley, mijdt met d-t uiteraard…

Leave a Reply

